Sari la conținut

Dacia 1300 Break 1976 – „Miliția”

 Produs într-un număr destul de redus începând cu anul 1973, modelul Dacia 1300 Break a apărut pentru a ajuta cetățenii sau întreprinderile de la acea vreme să transporte un volum considerabil mai mare de marfă sau bagaje.

Exemplarul prezentat a fost produs în anul 1976, are clasicul motor de 1,3 litri si cutia de viteze în patru trepte, iar spre deosebire de modelele 1300 simple, aceasta este dotată cu servofrână din fabrică. Mașina este echipată cu interiorul original din vinilin negru, cu cotieră pe bancheta din spate și oferă confortul necesar pentru cei cinci pasageri pe care îi poate transporta. 

Inițial, autoturismul a aparținut directorului de la Autocamioane Brasov, apoi a fost vândut pentru a transporta marfă la piață. Din fabrică, mașina a fost de culoare portocalie, iar mai apoi vișinie.

În anul 2010, mașina a fost cumpărată de un colecționar și vopsită în culorile alb-albastru, mai apoi obținând și atestatul de vehicul istoric.

Autoturismele Dacia Break de Miliție ar fi fost folosite în special drept laboratoare criminalistice, fiind și la acea vreme prezente pe străzi într-un număr destul de redus. Mai există fotografii vechi în care acestea erau utilizate pentru verificarea stării tehnice a autovehiculelor din trafic, având în portbagaj echipamentele necesare pentru testarea mașinilor. 

Recunoscută încă din 2010 printre autovehiculele de epocă, prin reportaje televizate ori la parade, mașina prezentată apare în celebrul număr al revistei Mașini de Legendă , fiind prima și singura Dacia Break de Miliție.

Articole mai vechi despre povestea acestei mașini se pot găsi aici sau aici, iar mai jos se găsesc link-uri către diferite etape din recondiționare:

  • mașina în starea inițială: aici
  • partea mecanică 1: aici
  • partea mecanică 2: aici
  • vopsire în alb: aici
  • echipare: aici
  • finalul restaurării: aici

Un foarte interesant material video cu această mașină se găsește la acest link, fiind realizat de echipa KanalD în noiembrie 2013.